چکیده :

رفتار شهروندی سازمانی که یک موضوع جدید در رفتار سازمانی می باشد در واقع بروز رفتار داوطلبانه و فرانقشی می باشد که در عین حال که از سوی سازمان طراحی نشده است اما بروز آن، باعث ارتقاء اثربخشی و کارایی و در نتیجه رضایت شغلی کارکنان سازمان ها می گردد. هدف از مطالعه اين تحقیق، بررسی رابطه اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی با نقش میانجی رضایت شغلی مي باشد.جامعه آماری شامل کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان مازندران به تعداد 201 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران ، 132 نفر به شکل تصادفی به عنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای که از سه بخش تشکیل شده است. پرسشنامة استاندارد اعتماد سازمانی آلونن(2008) و پرسشنامة استاندارد رفتار سازمانی شهروندی پادساكف و همكارانش (1990) و پرسشنامه محقق ساخته رضایت شغلی تنظيم شده است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ برای اعتماد سازمانی 0.927 ، رفتار شهروندی سازمانی 0.808 و رضایت شغلی0.898 مورد سنجش و تایید قرارگرفت، برای بیان توصیفی و تجزيه و تحليل داده‌ ها از روش آمار توصیفی و به منظـور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمـون ضریب همبستگي و رگرسیون با نرم افزارSPSS15 استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد بین رفتار شهروندی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلید واژگان :

اعتماد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، کارکنان، ناجا.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک