چکیده :

هدف اساسى پژوهش حاضر، تبيين نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه فرهنگى جامعه است. روش پژوهش به شيوه كيفى و از نوع تحليل اسنادى مي باشد. در اين زمينه كليه مطالعات و منابع مرتبط با موضوع گردآورى شده و به ارائه يافته هاى كيفى پژوهش پرداخته شده است. نتايج اصلى پژوهش نشان م ىدهد، امروزه با توجه به تغيير و تحولات سريع و نيز فناورى هاى موجود رو به رشد، نوع، نگرش، طرز تفكر، تلقّيات افراد و در نتيجه شيوه و سبك زندگى آنها دچار تغيير شده و به تبع آن، عناصر معنوى فرهنگ نيز تحت الشعاع قرار گرفته است. بنابراين ضرورى است كه دستگاه هاى فرهنگي و به ويژه نظام آموزش و پرورش وارد عمل شده و دان شآموزان را در عرصه هايى چون نحوه بررسى و تشخيص ماهيت ارز ش هاى اجتماعى و عقيدتى كمك نمايد ب هگونه اى كه دان شآموزان در بررسى انواع ارز شهاى اجتماعى مطرح؛ براساس موازين اعتقادى خود عمل كرده بتوانند بين ارزش هاى رايج با مبانى عقيدتى و اسلامى كه جنبه مطلق داشته و با ارزش هاى نسبى و قراردادى ساير ممالك، تفاوت ماهوى و مرزهاى مشخصى قائل شوند. دانش آموزان جامعه ايرانى، بايد بتوانند در حوزه ارزش هاى اعتقادى، ثبات و پايدارى ارزشى را مبنا قرار دهند. ب هعلاوه در حوزه ارزش هاى نسبى بر اساس پالايش و بازآفرينى شخصى، بهترين ها را كه متناسب با شرايط كنونى زمان و مكان آنان است، انتخاب و ملاك عمل قرار دهند.

کلید واژگان :

نظام آموزش و پرورش، فرهنگ، توسعه فرهنگى، جامعه.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک