شرکتها برای رفع نیاز چندگانه مشتریان خود به تنوّع روی آوردهاند تا با حفظ مشتریان خود، عملکرد و سودآوری شرکت را افزایش دهند. از سوی دیگر برای آنکه بتوانند حضوری موّفق در جامعه داشته باشند درصدد آن هستند تا مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند تا با اینکار در راستای افزایش رضایتمندی جامعه، عملکرد شرکت را هم بهبود ببخشند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی و تنوعپذیری محصولات بر عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازهگیری تنوّعپذیری محصولات از معیار آنتروپی استفاده شده است و مسئولیتپذیری اجتماعی هم با استفاده از جدول ارائه شده در پیوست مقاله حاضر که دارای شش بُعدِ مسائل محیطی، محصولات و خدمات، منابع انسانی، مشتریان، مسئولیتهای اجتماعی و انرژی است، اندازهگیری و برای سنجش عملکرد از نرخ بازده داراییها استفاده شده است. همچنین، نمونه آماری پژوهش حاضر 80 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1388 تا 1393 (480 سال-شرکت) است. پس از تجزیه و تحلیلهای آماری، نتایج حاکی از آن بودند که بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکت رابطه مثبت و معنادار و بین تنوّعپذیری محصولات و عملکرد شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
کلید واژگان :مسئولیتپذیری اجتماعی، تنوعپذیری محصولات، عملکرد شرکت
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک