براي ايجاد فضاي معماري مطلوب و داراي عملكرد صحيح بايد به عواملي كه بر آسايش زيستي انسان از نظر فيزيكي و رواني تاثير گذاشته و موجبات كارآيي بيشتر او در عملكرد موردنظر را فراهم ميكند توجه گردد. يكي از عوامل بسيار موثر در انجام صحيح و دقيق فعاليتها، وجود شرايط محيطي مناسب است. در چنين شرايطي انسان با كارآيي و دقت بيشتري فعاليت ميكند و ديرتر خسته ميشود. ساختمانهاي آموزشي، ويژگي كاملاً متفاوتي از نظر زمان اشغال فضا و عملكرد نسبت به ساختمانهاي مسكوني دارند و به نحو متفاوتي تحت تاثير شرايط اقليمي قرار ميگيرند كه بايستي در طراحي مدنظر قرارگيرد. در اين مقاله كه گزيدهاي است از طرح تحقيقاتي گستردهاي تحت عنوان “ الگوسازي مدارس متوسطه و كار دانش در دو اقليم گرم و مرطوب و سردسير ” كه بنا به درخواست سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن به انجام رسيده است، راهحلهايي در جهت طراحي مدارس در هماهنگي با دو اقليم مذكور ارائه شده است كه شامل چهار مرحله زير ميباشد: 1ـ بررسي تقويم فعاليتهاي آموزشي و اداري مدارس 2ـ بررسي فضاهاي عملكردي مدارس متوسطه و كارودانش 3ـ تعيين محدوده آسايش حرارتي 4ـ پيشنهاد و معرفي راهحلهاي معمارانه مناسب جهت شرايط هر يك از دو اقليم مورد نظر
کلید واژگان :آسايش حرارتي- مدارس متوسطه و كار دانش – تقويم آموزشي- فضاهاي عملكردي- پهنهبندي اقليمي-
ارزش ریالی : 150000 ریال
با پرداخت الکترونیک