چکیده :

هدف از اين پژوهش، مقايسه مدارس ابتدايي هيات امنايي و عادي استان همدان بر اساس سبك هاي رهبري تحولي، تبادلي و عدم مداخله گر است. روش پژوهش از توصيفي از نوع پيمايشي مي باشد. جامعه ي آماري شامل كليه ي معلمان مدارس ابتدايي هيات امنايي و عادي استان همدان به تعداد 5137 نفر است. حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران به تعداد 582 آزمودني (هيات امنايي 226 معلم و عادي 356 معلم) برآورد گرديد. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه سبك هاي رهبري بس و اوليو (1995) استفاده شد. پايايي پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ 965/0 تعيين گرديد. از ضريب همبستگي پيرسون، آزمون t و تحليل واريانس يك طرفه در تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. يافته ها نشان داد كه سطح رهبري تحولي، تبادلي و عدم مداخله گر در كليه مدارس بالاتر از متوسط است. آزمون t گروه هاي مستقل آشكار كرد كه در مدارس هيات امنايي وضعيت رهبري تحولي و در مدارس عادي وضعيت رهبري تبادلي و عدم مداخله گر بهتر مي باشد. به علاوه در مدارس هيات امنايي بر حسب جنسيت معلمان درباره ي رهبري تحولي، تفاوت معناداري وجود ندارد، اما در مدارس عادي تفاوت معناداري به دست آمد. همچنين بين جنسيت معلمان با رهبري تبادلي و عدم مداخله گر، تفاوت معناداري وجود دارد، و ميانگين معلمان زن بيشتر است. نتايج تحليل واريانس بيانگر آن است كه در كليه ي مدارس بر اساس سطح تحصيلات معلمان راجع به رهبري تحولي، تبادلي و عدم مداخله گر تفاوت معناداري وجود دارد. افزون بر اين، در مورد اثر سابقه خدمت بر رهبري تحولي در مدارس هيات امنايي و عادي تفاوت معناداري مشاهده شد، ليكن درباره ي رهبري تبادلي و عدم مداخله گر تفاوت معناداري به دست نيامد.

کلید واژگان :

رهبری تحولی، رهبری تعاملی، رهبری عدم مداخله گر، مدارس هیأت امنایی و عادی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک