چکیده :

هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و استرس تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش به شیوه نيمه آزمایشی و با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه، تعداد 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) جايگزين شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ادراک فرد از شایستگی خود و استرس تحصیلی استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از تحليل واريانس استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر ادراك شايستگي و استرس تحصيلي دانش-آموزان تأثير دارد. در واقع آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر بهبود ادراک شایستگی و کاهش استرس تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر بوده است (001/0>P). بنابراین توجه به آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر ادراک شایستگی و استرس تحصیلی دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کلید واژگان :

راهبردهاي خودتنظيمي، ادراك شايستگي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک