چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش سبکهای فرزندپروری مادران بر سبکهای زندگی دانشآموزان متوسطه ماکو صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهر ماکو و نیز مادران آنها در سال تحصیلی 97-96 بودند. تعداد 53 نفر دانشآموز پایه دهم و مادر آنان، به روش تصادفی خوشهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل بهصورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمعآوری اطالعات از پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سالمتی والکر استفاده گردید. دادهها با استفاده تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که میانگین نمره سبک زندگی در گروه آزمایش قبل از مداخله 02/131 و بعد از مداخله 56/145 بهدست آمد. میانگین تعالی معنوی، مسئولیتپذیری سالمتی، تغذیه، فعالیت جسمی، مدیریت استرس و روابط بین فردی در گروه آزمایش قبل از مداخله بهترتیب ،22/58 ،23/44 ،38/88 ،38/29 بهترتیب مداخله از بعد و 17/10 ،18/54 ،16/81 ،17/65 ،26/67 ،27/43 47/27 ،34/28 بهدست آمد. آموزش سبکهای فرزندپروری بر سبکهای زندگی دانشآموزان تأثیر دارد. آموزش سبکهای فرزند پروری بر خرده مقیاسهای سبکهای زندگی، تعالی معنوی، مسئولیت- پذیری سالمتی، تغذیه، فعالیت جسمی، مدیریت استرس و روابط بین فردی دانشآموزان تأثیردارد.

کلید واژگان :

سبک فرزند پروری، سبک زندگی، تعالی معنوی، مسئولیتپذیری سالمتی،تغذیه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک