چکیده :

تفاوت‌های اساسی بین بازاریابی صنعتی و بازاریابی مصرفی و همچنین کالاهای صنعتی و مصرفی وجود دارد و بر همین اساس مشتریان صنعتی و مصرفی در خرید خود متفاوت عمل می‌کنند. در اکثر بازارهای مصرفی مانند مواد غذایی، شوینده و ... تصمیم‌گیرنده نهایی تنها یک فرد است درحالی‌که در بازارهای صنعتی واحد تصمیم‌گیری وجود دارد و همین امر کار را پیچیده می‌کند. همچنین در واحدهای تصمیم‌گیری میزان تأثیر هر فرد در تصمیم خرید از تأمین‌کننده خاص متفاوت می‌باشد و ممکن است افراد واحد تصمیم‌گیری سازمان را ترک کنند. هر یک از افراد در واحد تصمیم‌گیری انتظارات خود را از تأمین‌کننده و محصولات یا خدمات او دارند. به‌طور مثال مسئولان خرید به دنبال کمترین قیمت هستند، مدیران تولید به دنبال توان عملیاتی بالاتر هستند و یا مدیران ایمنی به دنبال امنیت بالاتر محصولات. به همین دلیل برآورده کردن همه این انتظارات درآن‌واحد بسیار پیچیده است. به‌علاوه هر فرد جدیدی که در واحد تصمیم‌گیری وارد می‌شود پیشینه‌های فرهنگی و روان‌شناختی جدیدی را با خود می‌آورد که منجر به تغییرات در تصمیم خرید خواهد شد. هدف از این مقاله مروری بر تفاوت‌های بازاریابی صنعتی و مصرفی می‌باشد؛ که با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای به تعریف بازاریابی صنعتی و مصرفی و تفاوت‌ها و همچنین تعریف کالاهای صنعتی و مصرفی و تقسیم‌بندی کالاها در هر دو بازار می‌پردازیم. نتایج مطالعات حاکی از آن است که بازاریابی صنعتی به دلیل داشتن واحد تصمیم‌گیری خرید به‌مراتب پیچیده‌تر از بازاریابی مصرفی است.

کلید واژگان :

بازاریابی صنعتی، بازاریابی مصرفی، کالای صنعتی، کالای مصرفی.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک