دگرگونی نسلی یکی از واقعیتهای جدیدی است که به¬طورکلی آن را ناشی از جهانی– محلی شدن زمینههای زندگی اجتماعی میدانند، واقعیتی که با سرعت موجب تحولات اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و تمایز در باورها، گرایش¬ها و خواستگاه¬ها ی نسل حاضر شده است. نسل دوم جامعه ایرانی که زیر 24 سال در بافت کل جمعیتی ایران تعریف می¬شوند، نزدیک به 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل می¬دهند. که دارای ویژگی های نظیر؛ ایدئولوژیک بودن، علاقه به جهان بیرون از ایران، علاقه به زندگی غیر سیاسی، تمایل به دین اخلاقی، علاقمند به نمادهای فرهنگی ایرانی، متکی به توانایی¬ها و منابع درآمد خود و وابستگی کمتر به خانواده، توانایی بیشتر به کار جمعی و خصلت دمکراتیک، توجه به ابعاد زیبا شناسانه زندگی، آمادگی قابل توجه برای تعامل و یادگیری از دیگر ملت¬ها، تفکر واقع بینانه و کاربردی از زندگی هستند( سریع القلم، 1382: 172). و تعارض میان نسل¬ها زمانی به وجود می¬آید، که تحولات روبنایی در جامعه ایجاد شود. منظور از تحولات روبنایی، تحولات اجتماعی و سیاسی در مقابل تحولات فکری و اندیشه¬ای است(قبادی ، 1382: 54). و عوامل تاثیر گذار آن، ازخود بیگانگی، گسست فکری و عاطفی، اشتغال روز افزون والدین، فن آوری پیشرفته ارتباطات، بلوغ دشوار و نوجوانی پر رنج، فقرفرهنگی، فقدان هویت اجتماعی، نفوذ فرهنگ بیگانه، ناتوانی از همدلی با نسل آینده و فقدان الزام¬های معنوی است (شرفی،1382: 120-113). بنابراین؛ یکی عواملی که می¬تواند موجب نگرانی ما در خصوص آینده این نسل شود، استفاده بی¬ضابطه از این فن آوری است. از اینرو؛ سنجش نگرش اساتید دانشگاه بخصوص اساتید در حوزه علم ارتباطات از جمله، شاخص¬های است که می¬تواند ما را در زمینه خواستگاها، تمایلات، نیازها و... نسل جوان کمک شایانی نماید.
کلید واژگان :نگرش، قانون، ماهواره، بندرعباس.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک