چکیده :

هوش هیجانی عبارتست از توانایی فرد در شناسایی احساسات خود و دیگران و استفاده از آن در برقراری ارتباط موثر در جهت تحقق اهداف خاص، نقش مؤثري در رفتار انسان‏ها دارد و به ظرفیت افراد براي تشخیص احساسات خود و سايرين اطلاق می‏شود كه به آنها كمك می‏كند در ديگران انگیزه ايجاد كنند و در ارتباط با آنان به خوبی احساسات خود را مديريت نمايند. در واقع، اين هوش هیجانی است كه می تواند با بکارگیري هوش عقلی در جهت هدف گام بردارد. با توجه به اين كه امروزه هدف اصلی بسیاري از سازمان ها ايجاد و افزايش بهره‏وري سازمان می‏باشد، پژوهش حاضر به مطالعه رابطه هوش هیجانی مدیران و بهره‏وری سازمان پرداخته است. پژوهش‏ها حاکی از آن است که یک رابطه مستقیم و معنادار بین ابعاد هوش هیجانی (خود آگاهی، خود نظم‏دهی، آگاهی اجتماعی، مدیریت رابطه) و افزایش بهره‏وری سازمان وجود دارد. لذا با توجه به اهمیت تأثیر و نقش هوش عاطفی بر پیشرفت و موفقیت شغلی و در نهایت احساس آرامش در زندگی فردی و اجتماعی افراد بهتر است سازمان‏ها یک سری کلاس‏های آموزش ضمن خدمت جهت مدیران و کارکنان در نظر گرفته شود تا بر میزان ترقی و پیشرفت افراد و سازمان تأثیر مثبت بگذارد.

کلید واژگان :

مدیران، هوش هیجانی، بهره‏وری، سازمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک