چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جو سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با آزمون نقش میانجی پاسخگویی فردی در میان معلمان مقطع ابتدایی مدارس دولتی دخترانه ناحیه یک شهرستان ارومیه بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماري پژوهش حاضر کلیه معلمان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس دولتی دخترانه ناحیه یک شهرستان ارومیه به تعداد (340=N) نفر بود. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده 180 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش جهت مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد جوسازمانی هالپین و کرافت (2000)، پرسشنامه پاسخگویی فردی هاچوارتر و همکاران (2005) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (1990)، استفاده شد که پایائی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 77/0 و 89/0 محاسبه شد. داده هاي پژوهش پس از جمع آوري با استفاده از نرم افزارهاي آماري LISREL 8.8, Spss22 تحلیل شدند. نتايج الگويابي معادلات ساختاري نشان داد که جو سازمانی بر پاسخگویی فردی معلمان (52/0) اثر مستقيم مثبت و معناداری دارد. جو سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان (69/0) اثر مستقيم مثبت و معناداری دارد. اثر مستقیم پاسخگویی فردی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان (36/0) مثبت و معناداری است. همچنین نتایج بیانگر اثر غیر مستقیم مثبت و معنادار جو سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری پاسخگویی فردی (18/0) است.از اشارات کاربردی پژوهش می توان به این نکته توجه کرد که مدیران و متصدیان آموزش و پرورش با ایجاد یک جو مثبت و سازنده در مدارس که بر پاسخگویی معلمان تأکید می کند زمینه را برای بروز رفتارهای شهروندی و خود جوش از سوی معلمان فراهم نمایند.

کلید واژگان :

جو سازمانی، پاسخگویی فردی، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان مقطع ابتدایی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک