چکیده :

همواره تصمیم‌گیری یکی از مهمترین وظایف هر فردی به ویژه مدیران در حوزه‌های مختلف کسب ‌و کار بوده است و اتخاذ تصمیمات صحیح می‌تواند منجر به بهبود عملکرد و تثبیت جایگاه مدیران در سازمان شود. از اینرو، مدیران همواره به دنبال ابزارهایی بوده‌اند که بتوانند با اتکا به آنها کیفیت تحلیلهای خود از رویدادهای در حال وقوع در سازمان بهبود داده، بهترین راهکارهای ممکن را مد نظر قرار داده و اقدامات لازم را انجام دهند. از طرف دیگر، همچنانکه كه داده‌ها در سازمان افزايش مي‌يابد، پیچیدگی اطلاعات بمنظور اتخاذ تصمیمات مناسب افزایش می‌یابد. ابزاری که می‌تواند به مدیریت در حل این معضل کمک نماید، یک سامانه پشتیبانی تصمیم است. بدین معنی که سامانه‌ای برای کمک به تصمیم‌گیری‌های مناسب در چارچوب آن مجموعه یا سازمان طراحی شود كه داده‌هاي كسب‌وكار را تحلیل نموده و نتايج را ارائه ‌كند، از اینرو، در اين مقاله، قصد داریم به تشریح تعاریف، تاریخچه، منافع، پیکربندی‌ها و مشخصه‌‌های سامانه پشتیبانی تصمیم پرداخته و مبتنی بر طبقه‌بندی‌ ارائه شده به توصیف انواع آنها بپردازیم. از طریق شناخت این طبقه‌بندی‌، سازمان می‌تواند با توجه به نیاز خود به توسعه سامانه مورد نظر بپردازد. بدین منظور، پنج گروه اصلی از این سامانه‌ها را معرفی کرده، در مورد ويژگي‌هاي هر يك بحث کرده و برخی کاربردهای آنها در حوزه پلیس بیان می‌شود. پيام اصلي اين كار آن است كه در حوزه مديريت اطلاعات، یک سامانه پشتیبانی تصمیم متناسب با نیاز سازمان می‌تواند از طریق تحلیل دقیق داده‌ها به مديران در اخذ تصمیمات کارا کمک نماید.

کلید واژگان :

سامانه‌های پشتیبانی تصمیم، فناوري‌ اطلاعات، طبقه‌بندی، هوشمندي كسب‌وكار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک