چکیده هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش دو عامل «تمرکز» و «رسمیت» در ساختار نظام آموزشی بر تربیت دینی دانشآموزان از منظر دبیران درس دین و زندگی است که با روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران درس دین و زندگی مقطع متوسطه شهرستان بهشهر استان مازندران در سال تحصیلی 96- 1395 است که 21 دبیر با روش نمونه گیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمهسازمانیافته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش 7 مرحله ای «کلایزی» استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه دبیران، مهمترین آسیبهای تربیت دینی در نظام آموزشی، ناظر بر عدم کاربست روشهای فعال تدریس، ضعف در گزینش و استخدام معلمان، نداشتن صلاحیت کافی از سوی برخی دبیران، فقدان سیستم نظارتی بر تربیت دینی و توجه نداشتن به تفاوتهای منطقهای و محلی است. به باور دبیران، مواردی نظیر استفاده از منابع کمکآموزشی در تدریس دروس دینی، برگزاری کلاسهای فوق برنامه، تأکید بر کیفیت یادگیری و استفاده از روحانیون و مبلغان دینی در فرایند تربیتی دانشآموزان، مهمترین راهکارهای کاهش رسمیت در برنامه درسی تربیتدینی است و همچنین اهم راهکارهای کاهش تمرکز، ناظر بر اعطای اختیارات بیشتر به مسئولان نواحی و استانها، اصلاح محتوا و روشهای تدریس، آزادی عمل دبیران در انتخاب محتوا، نبود یکجانبهنگری، ابتکار عمل بیشتر مدیران و معلمان و مشارکت والدین و فراگیران در برنامه ریزی درسی تربیت دینی است. ضروری است بسترهای لازم توسط مسئولان برای کاهش تمرکز و رسمیت در راستای اثربخشی اهداف تربیت دینی فراهم شود.
کلید واژگان :ساختار نظام آموزشی؛ تربیت دینی؛ تمرکز؛ رسمیت
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک