چکیده :

پژوهش حاضر، با هدف بررسي نقش حمايت هاي مالي ورزشي در ارتقای ارزش ‌ويژه ‌برند در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی از دیدگاه دانشجویان و فارغ ‌‌‌التحصیلان تربیت بدنی کشور با ارائه یک مدل جدید است؛ تا دريابيم اين فعالیت، چگونه ارزش ويژه برند را افزايش يا كاهش خواهد داد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که مبتني بر مدل معادلات ساختاري(SEM) است و به شکل میدانی انجام گرفته است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري ﭘﮋوﻫﺶ را، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تربیت بدنی کشور ﺗﺸﮑﯿﻞ داد؛ ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ و با استفاده از پرسشنامه حضوری و اینترنتی از تمامی استان‌ها گرداوری گردید. براي جمع‌آوري اطلاعات اوليه نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که روایی آن به صورت صوری، با تایید اساتید مدیریت ورزشی، پایایی از طریق آلفای کرونباخ (92/0) و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی به دست آمد. تجزيه و تحليل داده‌ها نیز با استفاده از مدل‌يابي معادلات ساختاري و با استفاده از نرم افزار لیزرل8.80 و 20spss انجام شده است. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار است و می‌توان آنرا در تحقیقات آینده به‌کار برد. همچنین خروجی لیزرل نشان داد، حمایت‌های مالی در ورزش با میزان اثر 59/0 به صورت غیر مستقیم و از طریق ارتقای آگاهی و تداعی برند و افزایش رضایت مشتری، بر وفاداری و ارزش نهایی برند تاثیرگذار است. با توجه به منابع محدود مالی، برای تولید کنندگان داخلی، توصیه می شود که، در تخصیص منابع، و تدوین استراتژی برای نام تجاری است، نه ترس از هزینه زیاد، و با حمایت مالی از تیم های مورد علاقه خود را و حوادث و گسترش رسانه ها پوشش، که منجر به معرفی نام تجاری، که به نوبه خود به افزایش ارزش خود را، و در نتیجه، افزایش میزان و تعداد دفعات خرید مشتریان. دلیل این امر، کاهش تقاضا، و ورود بی رویه از مارک های خارجی به داخل کشور نیز هست.

کلید واژگان :

برند، ارزش ویژه برند، حمایت مالی، اسپانسر، پوشاک ورزشی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک