چکیده :

در سال¬های اخیر انتشار دی¬اکسیدکربن در بخش حمل و نقل افزایش قابل توجهی داشته است. از اینرو مدل¬سازی صحیح انتشار دی-اکسیدکربن، برای اتخاذ سیاست توسط مدیران و سیاست گذاران در بخش حمل و نقل دارای اهمیت است. در این مطالعه با استفاده از مفهوم روند ضمنی و ایجاد یک مدل فضا – حالت، با بکارگیری الگوریتم کالمن فیلتر، مدل ساختاری منحنی زیست محیطی کوزنتس در بخش حمل و نقل برآورد شد. داده¬های مورد استفاده در این تحقیق سری زمانی و طی دوره زمانی 1392-1346 است. ماهیت روند ضمنی هموار، صعودی و غیرخطی است. با توجه به آماره نسبت راستنمایی مناسب ترین حالت برای ابرپارامترها، مدل سطح نسبی با انتقال تشخیص داده شد. نتایج حاکی است که در برآورد مدل سری زمانی ساختاری، با توجه به وارد کردن روند ضمنی (تکنولوژی) ارتباطU معکوس برای بخش حمل و نقل تایید می¬شود. همچنین بخش حمل و نقل در قسمت نزولی منحنی قرار دارد. ضریب متغیر مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، منطبق بر نظریه و مثبت است. باتوجه به نتایج حاصل از برآورد، سیاست گذاران و مدیران می¬توانند با برنامه¬ریزی جهت افزایش ارزش افزوده بخش حمل و نقل و سپس با سرمایه گذاری در تکنولوژی¬های جدید، انتشار دی اکسیدکربن را کاهش دهند.

کلید واژگان :

انتشار دی¬اکسیدکربن، بخش حمل و نقل، منحنی زیست محیطی کوزنتس، روند ضمنی، الگوریتم کالمن فیلتر، فضا– حالت.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک