چکیده :

مقدمه: مطالعه و تفکر در آثاردانشمندان، هنرمندان و سایر افراد اهل قلم، جزء نیازهای اساسی و البته جزء ویژگی های منحصر به فرد ومورد علاقه پژوهشگران است. برای گسترش دایره فکر، ایجاد خلاقیت ذهنی و تلطیف عواطف، مطالعه منابع غیردرسی راه بسیار موثرو کارآمدی است. دراین راستا ترویج و فرهنگ سازی از طریق رسانه های ارتباط جمعی، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی لازم و ضروری است. هدف:هدف این پژوهش بررسی مطالعه غیردرسی دانشجویان و همچنین بررسی میزان مطالعه غیردرسی آن ها است. روش: این پژوهش توصیفی، واز نظرهدف کاربردی است وداده ها به روش پیمایشی گردآوری شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی بود. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت که براساس جدول مورگان کرجسی حجم نمونه - 265 نفرشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با تأیید متخصصان و اساتید حاصل و برای آزمون پایایی آن از آلفای کرونباخ ) 788 / 0 ( استفاده شد. یافته ها و نتایج: یافته ها به طور کلی نشان دارد که بین میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی از لحاظ جنسیت و همچنین بین عوامل مشوق مطالعه غیردرسی و متغیر جنسیت تفاوت معنی داری وجود دارد یافته ها نشان داد بین عوامل بازدارنده مطالعه غیردرسی و متغیر جنسیت تفاوت معنی داری وجود دارد. از دیدگاه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی گرانی کتاب، عادت نداشتن به مطالعه از دوران کودکی ، مشکلات اقتصادی، اینترنت و خوشبین نبودن به آینده از مهم ترین عواملی است که باعث عدم مطالعه غیردرسی دانشجویان بود .

کلید واژگان :

مطالعه، مطالعه غیردرسی، دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک