چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدلی جامع در تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی است که تا حد امکان حالات مختلف تجاری‌سازی را پوشش داده و ذی‌نفعان درگیر در این حوزه را در جهت پاسخ‌گویی به پرسش‌های فرارو توانمند سازد. مولفه‌های مدل پیشنهادی پژوهش با مطالعه تطبیقی مدل‌های تجاری‌سازی دانشگاه‌های دنیا و نیز با نظرسنجی از خبرگان این حوزه شناسایی شدند. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش تطبیقی است و جامعه آماری مورد بررسی این تحقیق شامل 73 دانشگاه از پنج قاره است که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور اعتباریابی، مدل نهایی به 37 صاحب­نظر ارائه شد. این مطالعه روی بررسی تطبیقی مدل‌های تجاری‌سازی 73 دانشگاه‌ دنیا متمرکز است و مدل بهبود یافته‌ای ارائه می‌دهد که می‌تواند در افزایش بهره‌وری سازوکار تجاری‌سازی دانشگاه‌های کشور مفید واقع شود. این مدل جدید با بهره‌مندی از مزایای تمام مدل‌ها، فاقد برخی از معایب مدل‌های قبلی است. طراحی مدل مذکور به گونه‌ای صورت پذیرفته تا بتواند راهگشای افرادی باشد که در عمل به دنبال کنش تجاری‌سازی دانشگاهی هستند. دلایل برتری این مدل نسبت به 73 مدل مطالعه شده در طی فرایند تحقیق، از یک سو جامعیت آن با توجه به مدل‌های جدید تحقیقات خارجی(کارکردی و نه فرایندی) و از سوی دیگر، توجه به معیارها و عواملی است که در تحقیقات داخلی و مصاحبه با صاحب‌نظران به دست آمده است.

کلید واژگان :

تجاری‌سازی؛ دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی؛ مدل؛ مطالعه تطبیقی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک