چکیده :

هدف پژوهش حاضر، تأثیر نقش و مسئولیت معلم در تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان بوده است. امروزه هدف آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای زندگی در جامعه است. برای نیل به چنین هدفی افراد باید از آمادگی و مهارت لازم جهت برخورد با مسائل و مشکلات حال و آینده زندگی برخوردار باشند و تحقق چنین هدفی بدون راهنمایی و هدایت، امکان پذیر نخواهد بود. در این راستا، معلم به دلیل ارتباط زیادی که با دانش آموزان دارد بیش از همه می تواند به علائق و استعدادهای آنها پی ببرد و در صف اول برنامه های مشاوره و راهنمایی قرار گیرد. این پژوهش نشان می دهد که معلم برای تحقق هدف فوق باید دانش آموز را شناخته و بر ابعاد وجودی او احاطه پیدا نماید. مربی باید کمالاتی را که می خواهد در وجود فرد تربیت پذیر تحقق بخشد خود نیز دارا باشد؛ از جمله خلق و سیرت خود مربی بسیار مهم است. زیرا فرد تربیت پذیر نخست به کمالات عینی مربی اقتدا می کند و او را به عنوان الگوی عینی کمالات می شناسد. همچنین معلم و مربی باید ضمن اشراف بر روش های تربیتی، به جهت بعد انسانی دانش آموز، بهترین روش را به کار گیرد و در این راه تأکید بر مکارم اخلاقی است.

کلید واژگان :

تعلیم و تربیت اسلامی، مسئولیت معلم، دانش آموزان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک