چکیده :

هدف از تحقيق حاضر، شناسایی موانع مشارکت در فعالیت¬های ورزشی- تفریحی فرهنگیان در استان مازندران بود. این تحقیق به شیوه توصیفی- پیمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه¬ی آماری تحقیق، تعداد 41783 نفر کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران بودند که به بر اساس جدول مورگان تعداد 338 نفر به صورت خوشه¬ای-تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گرد آوری اطلاعات، از پرسشنامه موانع فعالیت¬های ورزشی- تفریحی فرقانی و همکاران (2014) استفاده شد (89/0=α). داده¬ها با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تعقیبی LSD با بکارگیری نرم¬افزار آماری 22SPSS در سطح 05/0≥α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که بين عوامل بازدارنده فعالیت¬های ورزشی- تفریحی با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسي رابطه معني¬داری وجود دارد (05/0p≤). بین موانع درون فردی، بین فردی و ساختاری با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسي رابطه معني¬داری وجود دارد (05/0p≤). بين سن سن (027/0=p و 356/0- =r) و تحصیلات (031/0=p و 372/0- =r)، با میزان مشارکت فرهنگیان در فعالیت¬های ورزشی- تفریحی در جامعه تحت بررسي رابطه معني¬داری وجود دارد ولی در جهت معکوس یعنی هر چه سن و میزان تحصیلات افراد افزایش می¬یابد، میزان مشارکت آنها کمتر می¬شود. در نهایت مسئولین می¬توانند با برنامه ریزی منظم و ایجاد انگیزه در جهت مشارکت فرهنگیان گام¬های مثبتی بردارند.

کلید واژگان :

موانع مشارکت، فعالیت های ورزشی تفریحی، فرهنگیان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک