چکیده :

هدف از انجام اين تحقيق تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران بوده است. براي اين منظور از دو پرسشنامه هوش عاطفي، مهارت هاي ارتباطي استفاده گرديد. تعداد 122 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه جامعه مورد مطالعه به عنوان نمونه در اين تحقيق شركت كردند.روش هاي آماري مورد استفاده ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون، آزمون t استودنت در گروه هاي مستقل و تحليل واريانس بود. نتايج حاصل از تحقيق نشان داد كه: بين هوش عاطفي دانش آموزان و انتخاب راهبرد كنترل ارتباط معني داري وجود دارد. بين هوش عاطفي دانش آموزان و انتخاب راهبرد عدم مقابله ارتباط معني داري وجود ندارد.بين هوش عاطفي دانش آموزان و انتخاب راهبرد راه حل گرايي ارتباط معني داري وجود دارد. بين مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان و انتخاب راهبرد كنترل ارتباط معني داري وجود دارد. بين مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان و انتخاب راهبرد عدم مقابله ارتباط معني داري وجود دارد. بين مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان و انتخاب راهبرد راه حل گرايي ارتباط معني داري وجود دارد. بين جنسيت و انتخاب راهبرد كنترل اختلاف معني داري در دانش آموزان تحت بررسي وجود ندارد. بين جنسيت و انتخاب راهبرد عدم مقابله اختلاف معني داري در دانش آموزان تحت بررسي وجود ندارد. بين جنسيت و انتخاب راهبرد راه حل گرايي اختلاف معني داري در دانش آموزان تحت بررسي وجود ندارد. بين سن و انتخاب راهبرد كنترل در دانش آموزان تحت بررسي ارتباط معني داري وجود ندارد. بين سن و انتخاب راهبرد عدم مقابله در دانش آموزان تحت بررسي ارتباط معني داري وجود ندارد. بين سن و انتخاب راهبرد راه حل گرايي در دانش آموزان تحت بررسي ارتباط معني داري وجود دارد. بين جنسيت و هوش عاطفي در دانش آموزان تحت بررسي اختلاف معني داري وجود ندارد. بين جنسيت و مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان تحت بررسي اختلاف معني داري وجود دارد. بين سن و هوش عاطفي در دانش آموزان تحت بررسي ارتباط معني داري وجود ندارد. بين سن و مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان تحت بررسي ارتباط معني داري وجود ندارد.

کلید واژگان :

هوش عاطفی، مهارت های ارتباطی، متغیرهای جمعیت شناختی ، دانش آموزان.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک