چکیده :

طبقه بندی علوم از دغدغه های دیرین و دائمی فیلسوفان و فرزانگان بوده، و ضرورت مرتفع ساختن این مسئله، تا آنجا بوده که شماری از فلاسفه و علمای شرقی و غربی در این وادی تلاشهایی داشته و طرحهایی از طبقهبندیهای گوناگون، با ملاکها و رویکردهای مختلف نیز ارائه نمودهاند. هدف اصلی این مقاله، بررسی نقش و اثرگذاری طبقهبندی در توسعه علوم است. روش این مقاله، مطالعه اسنادی با رویکرد تحلیلی- فلسفی میباشد. در انتهای مقاله نیز با عنایت به مباحث مطرح شده، اثرات طبقهبندی در توسعه علم، به صورت فشرده ارائه گردیده، از سوی دیگر بیان شد که توانایی در طبقه بندی علوم، به معنی تسلّط علمی نیز میباشد. و این موضوع نه تنها در عرصه علم اهمیّت دارد، بلکه تأثیرات فرهنگی عمیقی نیز در پی خواهد داشت؛ به طوری که یکی از متفکّران این حوزه می گوید فرهنگ دیگری کند، تمام آن فرهنگ را تسخیر کرده است.

کلید واژگان :

طبقه بندی علوم، توسعه علم، طبقهبندی دانش، رده بندی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک