چکیده :

نگهداری و تعمیر نقش مهمی در حفظ قابلیت اطمینان، در دسترس بودن، کاهش ریسک، افزایش بازدهی، امنیت تجهیزات را بر عهده دارد و استراتژی های آن از جایگاه ویژه ای در صنایع برخوردار است. استهلاک و فرسایش مداوم دستگاه ها و تجهیزات، بخش عمده ای از هزینه های تولید یک مجموعه صنعتی است. این هزینه ها، بسته به نوع صنعت، 11 الی 16 درصد هزینه تولید را شامل می¬شود. هزینه های تعمیر و نگهداری یک هواپیما در طول عمر آن، ۲ تا ۳ برابر قیمت هواپیما است. بنابراین توانایی شرکتهای هواپیمایی و کشورها در کاهش این هزینه¬ها نقش بارزی در سودآوری صنعت حمل و نقل هوایی خواهد داشت. این تحقیق با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات نگهداری و تعمیر وسایل پرنده انجام شده است. برای یافتن معیارهای مناسب و موثر بر نگهداری و تعمیر، ضمن بررسی متون علمی، نظرات خبرگان صنعت نت هواپیما اخذ و با استفاده از پرسشنامه داده ها جمع آوری گردیده است. در این راستا عوامل محیطی و ایمنی، عوامل نیروی انسانی، عوامل تجهیزاتی و تدارکاتی و عوامل ساختاری و مدیریتی شناسایی گردید و سپس با بهره گرفتن از تکنیک فرایند شبکه تحلیلی فازی به عنوان یکی از روش های تصمیم گیری چند معیاره به رتبه بندی این عوامل پرداخته شده است. نتایج حاصل از انجام این تحقیق نشان داد که عامل نیروی انسانی، مهم ترین معیار برای بهبود کیفیت خدمات نگهداری و تعمیر وسایل پرنده می باشد.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات، نگهداری و تعمیر، فرایند شبکه تحلیلی فازی،



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک