چکیده :

یاتاقانهای ژورنال از مهمترین اجزای تجهیزات دوار می باشند که نقش راهنما و تحمل کننده بارهای مکانیکی را در اعضاء متحرک با حرکت دوار یا خطی ایفاء می کنند. فیلم روغن ایجاد شده در این یاتاقانها، تماس فیزیکی بین شفت و یاتاقان را به تماس هیدرودینامیکی تبدیل می نماید. از لحاظ شکل هندسی، این نوع یاتاقانها می تواند به شکل ساده دونیمه ای ثابت تا شکل های پیچیده شامل پدهای نوسانی(Tilting pad)باشند. استفاده از یاتاقان هاي ژورنال کفشک لولایی بعنوان یکی از تکنولوژي هاي صنعتی جهت رفع مشکلات ناپایداري و رفع مشکلات ساخت ومونتاژ مانند ناهمراستایی شفت و یاتاقانها، خصوصاً درتوربوماشین ها کاربردهاي فراوان یافته است. یاتاقانهای ژورنال کفشک لولایی با یک مقدار بارگذاری اولیه(پیش بارگذاری Preload) طراحی می شوند. پیش بار، عددی بدون بعد بوده که نسبت قطر داخلی پد، قطر بیرینگ و قطر شفت را بیان می¬کند. پیش¬بار، نه تنها يك پارامتر مهم در طراحی یاتاقانهای ژورنال کفشک لولایی بوده، بلكه به عنوان ابزاری برای افزایش پایداری، کارایی یاتاقان می باشد. در این مقاله ابتدا به بررسی روشهای محاسبه پیش بار و پارامترهای موثر برآن پرداخته شده است. سپس تاثیرآن برسختی و میرایی یاتاقانهای ژورنال، بررسی خواهد شد. همچنین تغييرات پارامترهای عدد سامرفیلد، لقي و يا تغييرات انحناي پد بر مقدار پیش¬بار مورد بحث قرار گرفته است.

کلید واژگان :

یاتاقانهای ژورنال، تجهیزات دوار، فیلم روغن، پیش بارگذاری



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک