چکیده :

هدف: مطالعه آموزشهای فنی و حرفه ای در هر جامعه در مقایسه با نظام آموزش حرفه ای جوامع دیگر ، از هر نظر توانایی های لازم را برای حل مشکلات و مسائل مشابه افزایش می دهد. بررسی تجربه های جوامع در حل مشکلات آموزشی می تواند در راستای بهبود وضعیت آموزشی تاثیر بسزایی داشته باشد بر همین اساس هدف از انجام این پژوهش تعیین وضعیت آموزشهای فنی و حرفه ای در دو کشور ایران و مالزی می باشد. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با روش تطبیقی به کمک الگوی بردی از یک طرف و نیز روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . ابزار گردآوری اطلاعات اسناد و مدارک مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای در دو کشور مالزی و ایران می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از اسناد و مدارک موجود درباره برنامه درسی آموزش های فنی و حرفه ای استفاده شده است . و در پایان اطلاعات جمع آوری شده به روش کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و طی جداولی موضوعات طبقه بندی و با هم مقایسه شده است .یافته ها نشان می دهد که در حوزه های مرتبط با سطوح گواهی نامه ها ، سطح مهارتی ، متولی آموزش های مهارتی و وضعیت آموزش های فنی و حرفه ای در بین دو کشور ایران و مالزی تفاوت هایی وجود دارد. همچنین در هدف آموزش های فنی و حرفه ای و ارائه این آموزشها شباهت هایی بین دو کشور وجود دارد. در پایان نیز هر دو نظام آموزشی دارای مزایا و معایبی هستند که نیاز به بررسی این دو کشور دارد .

کلید واژگان :

آموزش فنی و حرفه ای– مالزی– ایران– مطالعه تطبیقی– بردی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک