چکیده :

اين مقاله يک پژوهش پيمايشي است که به‏ بررسی عوامل موثر بر رفتار خريد اينترنتي در محيط‌های فرهنگی مي‏پردازد. عوامل موثر بر رفتار خريداران اينترنتي مي‏تواند به شناسايي دلايل احتمالي استقبال‏ افراد از اين شيوه کمک کند. لذا محقق بر آن شد تا با مطالعه عوامل موثر‏ پيرامون رفتار خريد اينترنتي مشتريان توسعه‏ي اين فرايند را مورد مطالعه و بررسي‏ قرار دهد و پژوهش حاضر درپي‏ پاسخگويي به دو سوال زير مي‏باشد: 1. عوامل موثر بر خريد اينترنتي افراد (مخاطبان فرهنگی ]دانشجويان ارشد و استادان[) کدام و اولويت‏بندي آن‏ها چگونه است؟ 2. مدلي مناسب جهت خريد اينترنتي متاثر از چه شاخص‏ها و متغيرهايي‏ است؟ اين پژوهش در ميان مشتريان (در اين پژوهش مخاطبان فرهنگی به عبارتی اساتيد و دانشجويان ارشد دانشگاه پيام نور) سطح شهرستان بابل که‏ از خريد اينترنتي استفاده کرده‏اند انجام شد. پرسشنامه اين پژوهش در ميان نمونه‏ مورد نظر با حجم 72 نفر از طريق نمونه‏گيري آسان در دفتر هيئت علمی دانشگاه، توزيع شد. همچنين ابزار جمع‏آوري اطلاعات شامل يک پرسشنامه بي‏نام جهت سنجش و ارزيابي‏ سوالات تحقيق، مي‏باشد. پرسشنامه شامل 25 سؤال مي‏باشد که بر اساس طيف پنج درجه‏اي ليکرت1 شامل 5 طيف بسيار زياد، زياد، متوسط، کم و خيلي‌کم تنظيم گرديده است و در پايان مشخص شد که بعد امنيت، نسبت به سایر عوامل، بیشتر می‌تواند به طور مستقیم بر خريد اينترنتی موثر باشد از اين رو به سازمان‏هایی که قصد ورود به دنیای تجارت الکترونیک و به ویژه فروش اینترنتی محصولات خود دارند توصیه‏ می‏شود موضوع امنیت را در مدل کسب‏وکار، طراحی سایت، و سایر فعالیت‏های تبلیغاتی‏ و فروش مورد توجه قرار دهند. همچنين جهت توسعه‏ی خرید اینترنتی و جایگزینی طرق سنتی با شیوه‏های نوین، اولویت‏ باید با فعالیت‏هایی باشد که تاثیر و نقش بیشتری در بهبود ارائه خدمات به مخاطب (مشتری) دارند. بنابراين پیشنهاد می‏شود با طراحی و تامین کانال‏های‏ ارتباطی مطمئن با ارائه‏ی مشوق‏های مناسب، به توسعه‏ی بیش از پیش آن در کشور پرداخت. براساس تأثير عوامل‏ بر خريد اينترنتی در مدل نظري، مخاطبان فرهنگي رفتاري مثبت نسبت به شيوه‌های نوين زندگي دارند. بنابراين ساير پژوهشگران مي‏توانند به منظور کامل کردن‏ مطالعات پيرامون رفتار خريد اينترنتي به بررسی تاثير تفاوتهاي فرهنگي (براساس ابعاد فرهنگي هافستد‌2) بر پذيرش خريد اينترنتي توسط مشتريان بپردازند. اميد که بدين وسيله پژوهش حاضر آغازي براي پژوهش‏هاي آتي در زمينه‏ي شناخت خريداران اينترنتي و عوامل موثر بر خريد اينترنتي باشد.

کلید واژگان :

بازار الکترونيکی، رفتار مصرف کننده، فناوری، نگرش به خريد، تجارت الکترونيک، کيفیت ارتباط



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک