چکیده :

تجاری سازی فرآیندی است که طی آن تکنولوژی های جدید به محصولات تجاری موفق تبدیل می شوند. تجاری سازی یک فرآیند هزینه¬بر و زمانبر با نتایج بسیار نامطمئن است. متاسفانه این امر در دانشگاهها و مرکز عالی ایران و سایر مرکز پژوهشی و در بین اکثر محققین و پژوهشگران به میزان کافی مرکز توجه نبوده است که شاهد آن میزان ارتباط و تعامل ضعیف این بخشها با بخش صنعت می باشد. در این مقاله سعی بر این شد که فرآیندهای موجود مورد بررسی قرار گیرد و مباحث تئوریک آن ارائه گردد، تا در صورتی که به عنوان راهکاری اجرایی مد نظر مسئولین امر گردید، بتواند در مسیر تجاری سازی تکنولوژی ارائه شده توسط دانشگاهها و صنایع کشور مور استفاده قرار گیرد و پس از مرور ادبیات موضوعی مربوط به تجاری سازی تکنولوژی، به بررسی فرآیندهای آن پرداخته شد و ضمن تقسیم بندی آنها در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و صنایع و مراکز تجاری، و بررسی جداگانه این فرآیند در هر یک از آنها، به مراحل مربوط به هر یک اشاره گردید و در پایان همراه با ارائه جمع بندی،کاربردهای مدیریتی و ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی بیان گردیدند.

کلید واژگان :

کارآفرینی - تجاری سازی - تکنولوژی - دانشگاه - صنعت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک