چکیده :

حساسیت و اهمیت صادرات کالا و خدمات برای کشورها موجب شده است تا ابزارها و عوامل موثر ¬در آن را شناسایی و در جهت ارتقای صادرات تلاش نمایند. بازاریابی از جمله حوزه‌هایی است که اهمیت بسیار زیادی در ارتقای صادرات دارد. هدف این پژوهش؛ بررسی نقش آمیزه‌های بازاریابی در ارتقای سطح صادرات عسل شهرستان خوی به کشورهای همجوار می¬باشد. پژوهش حاضر برحسب هدف؛ کاربردی؛ از نظر نحوه گردآوری داده‌ها؛ توصیفی و به لحاظ ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماري اين پژوهش كليه تولیدکنندگان و صادرکنندگان عسل شهرستان ¬خوی می¬باشد، كه جمعيتي بالغ بر¬200 نفر را در ¬¬بر مي¬گيرند. حجم نمونه ¬آماري مورد نياز به روش نمونه‌گيري تصادفي ساده انتخاب و بر¬اساس روش فرمول كوكران ¬132¬¬ نفر محاسبه شده است. براي گردآوري داده¬ها در اين پژوهش، از پرسشنامه‌ای با پايايي 92 درصد و براي تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونه ای، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون فریدمن برای اولویت‌بندی تاثیر آمیزه¬های بازاریابی استفاده شده است. نتيجه آزمونِ فرضيه هاي اين پژوهش حاكي از آن است كه آمیزه¬های بازاریابی (سیاست های مربوط به محصول، سیاست‌های قیمتی، فعالیت¬های ترفیعی و فعالیت‌های توزیعی) در ارتقای سطح صادرات عسل شهرستان خوی به کشورهای همجوار (ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان) نقش موثری ایفا می¬کنند و در میان p4 آمیزه بازاریابی، سیاست های مربوط به محصول بیشترین تاثیر را در ارتقای سطح صادرات عسل شهرستان خوی به کشورهای همجوار دارد.

کلید واژگان :

آمیزه بازاریابی، صادرات عسل، شهرستان خوی، کشورهای همجوار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک