چکیده :

ارزشهاي اخلاقي بسياري از رفتارها و تصميم هاي ك اركنان و مديران سازمانها را تحت تأثير قرار مي دهد. از آنجا كه در عصر دانش و جهاني شدن هنوز نيروي انساني در محوريت عناصر متشكله سازمانها قرار دارد، نحوه قضاوت افراد در مورد درستي يا نادرستي امور بر عملكرد فردي آنها بسيار مؤثر است. از اينرو سازمانها جهت ا نجام وظايف با بيشترين كارايي و اثر بخشي و در نتيجه تحقق اهداف و ماموريتها علاوه بر رعايت استانداردها و قواعد سازماني و قانوني نياز به مجموعه اي از رهنمودهاي اخلاقي دارند كه آنها را در اين امر ياري نموده و با ايجاد هماهنگي و ثبات رويه، حركت آنها را به سمت وضعيت مطلوب تسهيل نمايد. از سوي ديگر هر چند هدف اصلي سازمانها افزايش كارايي و كسب سود است ولي در عصر جهاني سازي براي دستيابي به موفقيت بايد به انتظارات اجتماعي و احكام اخلاقي واكنش مناسب نشان دهند و به بهترين نحو اينگونه انتظارات را با اهداف اقتصادي سازمان تلفيق كنند تا دستيابي به اهداف بالاتر و والاتري را امكانپذير سازند. اخلاق كار از طريق تنظيم بهتر روابط، كاهش تعارض و افزايش جو تفاهم و همكاري، افزايش تعهد و مسئوليت پذيري كاركنان، كاهش هزينه هاي ناشي از كنترل، افزايش مشروعيت اقدمات سازمان و ا ستفاده از مزاياي ناشي از افزايش چندگانگي عملكرد سازمان را تحت تأثير قرار مي دهد. هدف اين مقاله نشان دادن ضرورت توجه به اخلاق در سازمانها و تشريح رابطه بين اخلاق كار و عملكرد سازمان است. اين مقاله با تشريح ضوررت و اهميت اخلاق شروع و سپس چگونگي رابطه اخلاق كار با عملكرد بررسي شده و نهايتاً تأثيرات مثبت اخلاق كار بر عملكرد و موفقيت سازمان توضيح داده مي شود.

کلید واژگان :

اخلاق، اخلاق كار، مسئوليت اجتماعي، عملكرد مزيت رقابتي، ارزشهاي اخلاقي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک