چکیده :

مهندسی ارزش (Value Engineering)، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت‌های یک طرح، انجام می شود که هدف آن، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه‌ها یا کاستن از کیفیت کار است. بدیهی است بحث مهندسی ارزش در تمام مراحل پروژه اعم از مدیریت، پدید آوری و بهره برداری پروژه، بروز و ظهور دارد. یکی از اهداف مهندسی ارزش عبارت است از مشخص کردن و اندازه گيری کردن ارزش جاری يک پروژه و محصول يا اجزای تشکيل دهنده آن با توجه به عملکردهايی که نيازها، هدفها و خواستهای يک پروژه را برآورد می سازد. به عبارت ساده تر در فرآیند مهندسی ارزش، میزان رضایت بهره بردار(در بعد برآورده شدن نیاز ها، هدف ها و خواسته های مورد انتظار) از پروژه ای که تحویل گرفته است جهت بیان ارزش نسبی پروژه به کار گرفته می شود. پژوهش حاضر با متمرکز شدن بر مفهوم "تحلیل ارزش" بحث مهندسی ارزش در مرحله بهره برداری پروژه را مورد کنکاش قرار داده است، لذا پروژه های منتخب مدرسه سازی "در دست بهره برداری" استان سمنان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و میزان رضایت نسبی بهره بردار از پروژه های موصوف به عنوان پارامتر ارزش پروژ ها در نظر گرفته شده است. با توجه به نتایج حاصله مطلوبیت اعمال مهندسی ارزش با میانگین 3.34 ارزیابی شده است، یعنی در واقع با توجه به رده بندی کمی (1 تا 5)، میانگین ذکر شده در حد بین متوسط تا زیاد (کمی بیشتر از متوسط) ارزیابی شده است.

کلید واژگان :

مهندسی ارزش، تحلیل ارزش، پروژه در دست بهره برداری ، مدرسه سازی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک