چکیده :

مديريت دانش فرايند منظم ساختن، انتخاب كردن، سازماندهي، گزينش و ارايه دانش می باشد و هدف مدیریت دانش در يک سازمان گسترش، انتقال و نگهداری دانش است، بدین ترتیب بايد توجه داشت كه مديريت دانش امري پايان ناپذير است و همواره سازمان را در ایجاد تغييرات سازنده کمک مي نماید. از این رو می باید مدیریت دانش و فعالیت هاي دانایی محور در تمامی سازمان ها به ویژه در مراکز آموزش عالی مورد توجه جدی قرار گیرد، جهت دستیابی به این مهم نيازمند پشتيباني مالی و توجه دايمي توسط دولت و همچنین بخش های خصوصی است، بدین ترتیب اجراي مؤثر مديريت دانش در مراکز آموزش عالی کشور نيازمند تغيير در فرهنگ و ارزش ها، ساختار سازماني و سيستم پاداش دهي به کارکنان آن است، زیرا پيچيدگي، تنوع و تغييرات سريع كه از خصوصيات محيط امروز سازمان ها است شرايطي را به وجود آورده كه غفلت، سستي و عدم توجه به آن، هر سازماني را از چرخه ی رقابت و حتي حيات حذف خواهد نمود. بنابراین مراکز آموزش عالی کشور به عنوان صاحبان دانش و مهمترين سرمايه های علم و دانش، که به انتقال دانش به جوانان می پردازند دريافته اند، كه هيچ چيز به اندازه دانش نمي تواند آنها را در دنياي رقابت حفظ نماید و به مقوله مدیریت دانش در این مراکز می باید توجه قابل ملاحظه ای داده شود. این مقاله که به روش مروری و با استفاده از منابع مکتوب تدوین شده است تلاش دارد، ضمن آشنایی با مفهوم مدیریت دانش و توجه به مدیریت دانش در سازمان ها، مروري بر عوامل و راهبردها و سایر موضوعات مرتبط با مدیریت دانش داشته، و در این زمینه راهکارهای لازم را ارائه نماید.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، دانش، رقابت، مراکز آموزش عالی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک