چکیده :

ظهور پديده‌هايی همچون کسب و کار الکترونيک، تجارت الکترونيک و بانکداری الکترونيکی از نتايج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بعد اقتصادی به ‌شمار می‌‌رود. با توجه به آمار رو به رشد گرايش اقتصاد جهانی به تجارت الکترونيکی، وجود مولفة‌ مکمل آن ـ بانکداری الکترونيکی ـ به عنوان يک ضرورت انکار‌ناپذير محسوب می‌شود. در راستای همسويي با جريان توسعه و گسترش بانكداري الكترونيكي در بازارهاي پولي و بانكي جهان، صنعت بانكداري كشور نيز در سال‌هاي اخير با بكارگيري فرصتي به نام بانكداري اسلامي برای به‌كارگيري اين نوآوري به تكاپو وادار شده ‌است. از اين‌رو در مقالة حاضر ضمن تعريف و بررسی مزايای بانکداری الکترونيکی در اقتصاد، وضعيت بانكداري اسلامي در ايران با برخی از کشورهای منتخب مورد مقايسه قرار خواهد ‌گرفت. در ادامة مقاله فوق، سعی شده ‌است از يک طرف عوامل زمينه‌ساز و محرک توسعة بانکداری اسلامي الکترونيکی و از طرف ديگر موانع توسعه، چالش‌ها و تنگناهای محيط بيرونی نظام بانکداری اسلامي الکترونيکی در کشور به ‌طور همزمان مورد بررسی قرار گيرد. همچنين به مرور تجربه موفق چند كشور در زمينه بانكداري الكترونيك مي پردازيم. مطابق با نتايج تحقيق حاضر، برای گسترش بانکداری اسلامي الکترونيکی در کشور بايستی سرمايه‌گذاری کافی برای توسعة تکنولوژی و زيرساخت‌های اطلاع‌رسانی، ارتباطات و امنيت انجام شود و ضمن تدوين برنامه‌های راهبردی توسط هر بانک در چارچوب زيرساخت‌های الکترونيک کشور و تدوين چارچوب حقوقی لازم؛ آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی گسترده در رابطه با مزايای گسترش بانکداری اسلامي بر پايه خدمات الکترونيکي انجام پذيرد.

کلید واژگان :

بانكداري اسلامي، عوامل راهبردی در توسعه بانكداري اسلامي، چالش‌ها و موانع موجود، فرصت هاي توسعه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک