چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیاده سازی مدیریت خودگردان مدارس در دبیرستانهای دولتی شهرستان خوی می باشد . در این تحقیق 220 نفر از مدیران ودبیران دبیرستانهای شهرستان خوی بصورت تصادفی انتخاب گردید ، بطوری که از این نمونه 80 نفر مدیر به روش سرشماری انتخاب گردید و 140 نفر دبیر بصورت تصادفی بر حسب تعداد مدیران انتخاب گردید . روش تحقیق حاضر به روش توصیفی ، پیمایشی می باشد . وجهت اجرای این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مدرسه محوری که دارای چهار بعد ، تمرکززدایی ، انعطاف پذیری ، مشارکت پذیری و تفویض اختیار می باشد ، استفاده گردید و روایی پرسشنامه به تایید اساتید رسید وپایایی پرسشنامه با ضریب آلفای 925/0 به تایید رسید و جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t مستقل وآزمون تحلیل واریانس یکطرفه آنوا استفاده گردید . نتایج تحقیق حاکی از آنست که میزان استقرار مدیریت خودگردان مدارس در حد نسبتا مطلوب می باشد و میزان انعطاف پذیری ، مشارکت پذیری و تفویض اختیار مدیران ودبیران در حد نسبتا مطلوب است وبه تمرکززدایی توجه کافی نشده است واختلاف معنی داری بین میزان استقرار مدیریت خودگردان مدارس در دبیرستانهای دخترانه وپسرانه وجود ندارد و اختلاف معنی داری بین میزان استقرار مدیریت خودگردان مدارس بر حسب مدرک تحصیلی مدیران ودبیران دبیرستانها وجوددارد.

کلید واژگان :

مدیریت مدرسه محوری ، تمرکززدایی ، انعطاف پذیری ، مشارکت پذیری ، تفویض اختیار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک