چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفه¬ای مدیران بر مسئولیت¬پذیری اجتماعی آنان در شرکت پالایش نفت تبریز مي¬باشد. در پژوهش حاضر ابعاد اخلاق حرفه¬ای بر اساس نظریه کادوزیر شامل؛ مسئولیت¬پذیری، برتری¬جویی و رقابت¬طلبی، صداقت، احترام به دیگران، رعایت و احترام نسبت به ارزش¬های اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری و طبق معیارهای مؤسسه مسئولیت¬پذیری اجتماعی ویگو مسئولیت¬پذیری اجتماعی دارای ابعاد؛ شرایط محیط کار، راهبری شرکت، جامعه و اجتماع محلی، محیط زیست، و رفتار کسب¬ وکار تعیین شده است. جامعه¬ی آماری پژوهش، مدیران، معاونان، رؤسا، مسئولان شرکت پالایش نفت تبریز می¬باشد. بر اساس اطلاعات دریافت شده از شرکت مذکور، تعداد آن¬ها در فاصله زمانی انجام تحقیق، 151 نفر است. کل جامعه آماری به عنوان نمونه¬ی آماری انتخاب گردید. ابزار جمع¬آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش¬نامه محقق ساخته می¬باشد. روايي پرسش¬نامه به صورت محتوايی صوری مورد تأييد قرار گرفته است. پايايي پرسش¬نامه توسط آزمون آلفای کرونباخ برای سؤال¬های اخلاق حرفه¬ای و مسئولیت¬پذیری اجتماعی به ترتیب با اعتبار 838/0 و 726/0 مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرصیه¬های پژوهش از آزمون پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می¬دهد¬ رابطه معنی¬داری بین اخلاق حرفه¬ای مدیران و ابعاد آن (مسئولیت¬پذیری، برتری جویی، صداقت، احترام به دیگران، احترام به ارزش¬های اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران، وفاداری)و با مسئولیت¬پذیری اجتماعی آنان در شرکت پالایش نفت تبریز وجود دارد.

کلید واژگان :

اخلاق، اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری، مسئولیت¬پذیری اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک