چکیده :

با وجود سرمایه گذاری های عظیمی که در زمینه فناوری اطلاعات انجام می شود، به دلایلی، چالش هایی در پذیرش این فناوری¬ها از جمله بانکداری موبایل به وجود آمده است. هدف این مقاله، بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری موبایل در چارچوب عوامل سازنده "مدل پذیرش فناوری (TAM)" و بررسی قابلیت کارکرد این مدل در سیستم بانکی ایران است. همچنین در این تحقیق با توجه به ویژگی های خاص بانکداری موبایل سعی شده است متغیرهایی از "تئوری نفوذ نوآوری" (IDT) نیز به مدل اضافه شود. در این پژوهش، نوع تحقیق کاربردی- توسعه ای و روش انجام آن "پیمایشی"می باشد. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات میدانی (پرسش نامه) صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان بانک های ملی، پاسارگاد، ملت، و صادرات در تهران می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در نهایت نمونه ای با حجم 300 نفر بدست آمد. روایی پرسش نامه با اخذ نظر اساتید و صاحب نظران و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر 89% محاسبه گردیده است. در نهایت یافته های پژوهش نشان می دهند که از بین عوامل موثر بر پذیرش بانکداری موبایل، به ترتیب، اعتبار (امنیت و محرمانگی) و برداشت ذهنی از سهولت استفاده، تاثیر قویتری از سه عامل دیگر یعنی سازگاری، برداشت ذهنی از اعتماد و برداشت ذهنی از سودمندی دارند؛ همچنین مدل نظری ارائه شده، بهتر و به میزان قابل توجهی در حدود 55% از پراکندگی قصد استفاده را تفسیر می¬کند، در حالی که مدل TAM تنها 40% قدرت پیش¬بینی داشت.

کلید واژگان :

تجارت سيار، بانکداری موبايل، مدل پذيرش فناوری (TAM)، مدل نفوذ نوآوری(IDT)، اعتماد.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک