چکیده :

هدف پژوهش حاضر آسيب¬شناسي مراكز پيش¬دبستاني از ديدگاه مربيان و متخصصان بر اساس شاخص محتوا و برنامه است. روش پژوهش توصيفي از نوع زمينه¬يابي (پيمايشي) است. جامعه آماري پژوهش حاضر كليه مربيان و متخصصان مراكز پيش¬دبستاني شهر ايلخچي در سال تحصيلي 96-1395 بودند كه از اين جامعه، به روش نمونه-گيري هدفمند تعداد 53 مربي و 33 متخصص پيش¬دبستاني انتخاب شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه آسيب¬شناسي مراكز پيش¬آسيب¬هاي محقق ساخته استفاده شد كه پايايي اين پرسشنامه به روش آلفاي كرونباخ 89/0 به دست آمد. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از آزمون t تك نمونه¬اي و t دو نمونه مستقل استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه در مراكز پيش¬دبستاني شهر ايلخچي از ديدگاه مربيان و متخصصان بر اساس شاخص محتوا و برنامه تفاوت وجود دارد. در واقع در مراكز پيش¬دبستاني بر اساس شاخص محتوا و برنامه آسيب¬هايي وجود دارد. همچنين نتايج پژوهش نشان داد كه ميانگين آسيب¬ها از لحاظ شاخص محتوا در مراكز پيش¬دبستاني از نظر مربيان بالاتر از متخصصان است. بنابراين براي حل مشكلات لزوم برنامه¬ريزي¬هاي جديدتر براي اين مقطع و تأسيس نهادهاي پيش¬دبستاني بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

کلید واژگان :

شاخص محتوا، شاخص برنامه، آسيب¬شناسي، مراكز پيش¬دبستاني.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک