با توجه به گسترش فزاينده استفاده از اينترنت و دسترسي به جامعه اطلاعاتي، روند جهاني شدن هويت و شخصيت افراد از اين منابع تأثير مي¬پذيرد. هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير اينترنت بر هويت ديني، قومي و خانوادگي دانشجويان است. اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي بود. جامعه آماري پژوهش حاضر دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد مدني آذربايجان در سال تحصيلي 96-1395 بودند كه از اين جامعه تعداد 200 نفر به روش نمونه¬گيري خوشه¬اي چندمرحله¬اي انتخاب شده و مورد بررسي قرار گرفتند. براي گردآوري داده¬ها از پرسشنامه جهت¬گيري مذهبي آلپورت، مقياس هويت ملي مذهبي لطف¬آبادي و نوروزي و پرسشنامه هويت خانوادگي دوران استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آمار توصيفي و آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه بين دو گروه دانشجوياني كه از اينترنت استفاده مي¬كنند و آنهايي كه استفاده نمي¬كنند، تفاوت معناداري در قومي و خانوادگي وجود دارد؛ اما در هويت ديني تفاوتي نيست. بنابراين استفاده از اينترنت بر هويت قومي و خانوادگي دانشجويان تأثير تعيين كننده¬اي داشته است.
کلید واژگان :هويت ديني، هويت قومي، هويت خانوادگي، اينترنت.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک