چکیده :

هر نویسنده‌ای برای آن‌که بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند باید با روحیات، احساسات و عواطف مخاطب آشنایی داشته باشد. توانایی‌ها را بشناسد و به ویژگی‌های شخصیتی رشد هیجانی و اجتماعی گروه سنی مخاطب واقف باشد. نویسنده‌ی داستان دفاع مقدس نیز، باید با شخصیّت درونی نوجوان آشنا باشد تا داستانش بتواند بازخورد بیرونی با حفظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌ی دفاع مقدّس داشته باشد. این پژوهش با تکیه بر داستان عروج نوشته‌ی ناصر ایرانی، به واکاوی شخصیت و احساس نوجوان دوره‌ی دفاع مقدس می‌پردازد. ناصر ایرانی با آشنایی از علایق و احساس‌های نوجوانان، به خوبی از بازی فوتبال برای ورود به شخصیت‌های داستانی و مسئله‌ی جنگ استفاده کرده است. از ویژگی‌های رشد هیجانی و اجتماعی شخصیت‌های عروج، واکنش‌های عاطفی، جسمی و اخلاقی در بازی گروهی، برقراری رابطه‌ی دوستی بر پایه‌ی شیفتگی و کنجکاوی، پرورش اعتماد و دلسوزی، پایدار شدن وفاداری عاطفی، درک دیدگاه دیگران، کنار آمدن با موقعیت اجتماعی پیش آمده، غلبه بر استرس‌ها، تامین الگوهای نقش تشکیل هویت، کاوش ارزش‌ها، آرمان‌زدایی، بدست آوردن استقلال فکری و اجتماعی، پاسخ‌دهی استقامت و انتقام در برابر کسب تجربه‌ی شهادت دوست، رسیدن به ایده‌آل‌های اخلاقی به کمک نمادهای حماسه‌ی روز عاشورا و تهییج روحیه‌ی استقامت، پایداری و ایستادگی است؛ احساس‌های برجسته‌ی داستان خشم، غم، غرور و علاقه است.

کلید واژگان :

شخصیت، احساس، نوجوان، داستان، دفاع مقدس، عروج



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک