چکیده :

توريسم از جمله صادرات نامرئي هر كشور به شمار مي رود و منبع درآمد ملي محسوب مي شود . جهانگردي پول و جمعيت را از مناطق صنعتي پرجمعيت به سوي روستاها و نقاط طبيعي سرازير مي كند.پديده توريسم و اكوتوريسم بسياري از كشورهاي جهان را بر آن داشته است كه سرمايه گذاري قابل توجهي را به اين بخش به را لحاظ درآمدزائي فراوان آن اختصاص دهند. توسعه گردشگری, به ویژه درکشورهای کمتر توسعه یافته, عامل موثری درمقابله با فقر است وموجب افزایش درآمد قشرهای مختلف, کاهش بیکاری ورونق اقتصادی ودرنتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم وافزایش رفاه اجتماعی می شود. انجمن بين المللي اكوتوريسم سفر مسئولانه به مناطق طبيعي به منظور حفاظت از منابع طبيعي و ايجاد رفاه برايمردم محلي آن مناطق را اكوتوريسم مي داند. اكوتوريسم از حيات و حش و منابع طبيعي استفاده غير مصرفي به عملمي آورد و غير مستقيم به حفاظت از منطقه و بهبود وضع اقتصادي مردم محلي كمك مي كند. اكوتوريسم يكرهيافت مديريت يافته به كشور يا منطقه مورد نظر ارائه مي دهد كه براي حفاظت از مناطق، مشاركت ساكنين بومي،بازاريابي مناسب اماكن و ... بسيج مي شوند. بنابر گزارش انجمن اكوتوريسم 30 درصد تمامي توريست ها امروزهاكوتوريست هستند. بدين ترتيب اكوتوريستها موجب درآمد سالانهاي معادل 100 ميليارد دلار در سالهاي اخير بوده اند،اگرچه گردشگري راهي براي توسعه با ميزان نسبتاً اندك اثرات منفي زيست محيطي و بستري براي توسعه اجتماعي/اقتصادي است، اما نبايد محيط را تنها ابزاري براي توسعه اقتصادي تلقي كرد، بلكه بايد در اين راستابه تمامي عوامل فيزيكي و فرهنگي توجه كرد

کلید واژگان :

ارزابی، بازاریابی گردشگری، اکوتوریسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک