چکیده :

برخی از نظریه پردازان شهیر نیروی انسانی نظیر شولتز 0 0360 (، افزایش در سرمایه گیاری های آموزشدی را یکدی از ( مهمترین ووام تعیین کننده رشد اقتصادی در جوامع صنعتی دانسته اند. از سوی دیگر تجدارب برخدی کشدورهای در حال توسعه نشان می دهد، ومیرغ ایجداد سدرمایه هدای فیزیکدی ، مدادی و همچندین واردات قابد ملاحظده سدرمایه خارجی، به ومت پایین بودن سطح سرمایه انسانی 0، رشد اقتصادی مطموب تحقق نیافته است )وموی راد، 0711 (. نظریده های جدید رشد در اواخر دهه 0311 با معرفی اقتصاد اندیشه ها و سرمایه انسانی توسط رومر 7 و لوکاس 0 مطدرح شدد و توسط اقتصاددانانی نظیر بارو 1 و سا،یی مارتین 6 و دیگران توسعه پیدا کرد. در واقع به همدین دلید اسدت کده سدرمایه گیاری در منابع انسانی به ویژه آموز والی در کنار سرمایه گیاری در سرمایه فیزیکی و زیربنایی به منظور ایجاد رشد اقتصادی برای دولت در جوامع صنعتی بسیار با اهمیت است. این استد،ل از اوای دهده 61 بده تددریج مدورد پدییر متولیان و سیاست گیاران امورآموز در کشور ایران قرار گرفت؛ در آن زمدان یکدی از مواندع اساسدی سدرمایه گدیاری خارجی در کشور ایران ناچیز بودن سطح سرمایه انسانی قممداد می گردید. 3 لیا اهمیت مسئمه آموز نیروی انسانی بده ونوان تشکی فرآیند سرمایه انسانی و ضرورت استمرار آموز های مختم برای جموگیری و تدرمی پدیدده اسدتهلاک دانش فنی و تقمی نیروی انسانی متخصص در بخش های مختم کشور، بویژه دستگاه اجرایی یکی از ضروریات اساسدی به حساب آمد. متولیان و سیاست گیاران امور اقتصادی انتظار داشتند که سرمایه گدیاری هدای آموزشدی باودگ افدزایش ظرفیت های تولیدی نیروی انسانی آموز دیده در آینده گردد و به وبارت دیگر سدرمایه گدیاری در آمدوز بده رشدد اقتصادی آتی کشور کم نماید. اکنون سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این پرسش مطرح است که حاص این سرمایه گیاری ها یا همان نیروی انسانی آموز والی دیده تا چه اندازه در فرآیند رشد اقتصادی کشور ایفای نقش نموده اند؟ در واقع هد مقاله کنونی نیز پاسخ به این پرسش در قالب ی مطالعه تجربی بدوده اسدت . بده طدور کمدی مقاله کنونی به صورت زیرسازماندهی شده است. در قسمت دوم، مبانی نظری آموز ، سرمایه انسانی و رشد اقتصدادی به طور اجمالی مرور گردیده است. در قسمت سوم تحمیمی کوتاه از تحدو،ت آمدوز ودالی در ایدران پدس از پیدروزی انقلاب اسلامی ارائه شده است . قسمت چهارم مربوط به متدلوژی مطالعه شام ساختار مدل و داده هدا مدورد اسدتفاده است. در قسمت پنج نتایج تجربی و تفسیر مدل برآوردی ارائه شده و نهایتاً نتیجه گیری مقاله ارائه گردیده است.

کلید واژگان :

آموزش عالی، سرمايه انساني ، رشد اقتصادی ، الگوي پوياي خود بازگشتي با وقفه‌هاي توزيعي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک