چکیده :

يكي از متداول¬ترين روش¬¬هايي كه در بيش¬تر كشورها و از جمله ايران جهت تعيين ميزان موفقيت يك استاد در رسيدن به اهداف آموزشي صورت مي¬گيرد ارزشيابي اساتيد است. می¬توان گفت که ارزشیابی استادان به روش¬های گوناگون شامل ارزشیابی توسط دانشجویان، (معمول¬ترین روش)، همکاران و مدیران گروه‌ها، بررسی پرونده آموزش و …انجام می¬گردد. اين مطالعه بدين منظور طراحي شد. در این مقاله سعی شده است به اهمیت و ضرورت ارزشیابی اساتید با تاکید بر دانشگاههای علوم پزشکی پرداخته شود. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی است. مواد پژوهش شامل کلیه منابع (کتاب¬ها، مقالات، پایان نامه¬ها) مرتبط با موضوع مورد بررسی می¬باشد. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد ارزشیابی از مهم¬ترین پایه¬های ارتقاء کیفیت آموزش می¬باشد اساتيد به عنوان يكي از اركان اصلي نظام آموزش عالي بطور مستمر و به روش¬هاي مختلف، از جمله توسط دانشجويان ارزشيابي مي¬شوند. نظر به اين كه گروهي از اساتيد، با ارزشيابي توسط دانشجويان ضعيف، موافق نيستند، اما نگرش منفی قابل توجهی در استادان نسبت به آگاهی وصداقت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه وجود دارد. اولویت¬های ارزشیابی از نظرات استادان و دانشجویان متفاوت است. به نظر می‌رسد طراحی و انجام اقداماتی جهت بهبود نگرش استادان در مورد ارزشیابی آنان توسط دانشجویان و نزدیک‌تر نمودن دیدگاه¬های این دو گروه ضروری می¬باشد. استفاده از نظر دانشجويان درباره نحوه كار اساتيد به عنوان يك بازخورد اقدام مفيدي است ليكن استفاده از اين نظرها براي مقاصدي همچون استخدام، افزايش حقوق، ارتقاء و اخراج اساتيد به تنهايي مفيد نيست و اگر قرار است از اين ارزشيابي براي تصميم¬گيري شغلي استفاده شود، بهتر است از ساير روش¬هاي ارزشيابي بويژه روش¬هايي كه تعيين كننده ميزان يادگيري دانشجويان در نتيجه درس و آموزش استاد مي¬باشد نيز بهره گرفت.

کلید واژگان :

ارزشيابي اساتید، اعضاي هيأت علمي، دانشگاه علوم پزشکی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک