چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و سلامت عمومی با اعتیاد به خرید (خرید وسواسی) در بین دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد هست. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش تحقیق همبستگی پیمایشی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده‌ها مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشکده مدیرت گرایش بازرگانی هست و از روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 224 نمونه قابل قبول جمع آوری گردید. تجزیه وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار pls انجام شده و نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری، ویژگی شخصیتی انعطاف پذیری، ویژگی شخصیتی توافق پذیری و علائم جسمانی، اختلال در عملکرد اجتماعی بر خرید وسواسی تأثیر معنی‌داری نداردو ویژگی شخصیتی برون‌گرایی بر خرید وسواسی تأثیر معنی‌داری دارد و مقدار تأثیر برابر 20/0 و مثبت است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هرچه افراد ویژگی برون‌گرایی بیشتری داشته باشند، میزان خرید وسواسی آن‌ها افزایش می‌یابد. و ویژگی شخصیتی وجدان گرایی بر خرید وسواسی تأثیر معنی‌داری دارد و مقدار تأثیر برابر 16/0 و منفی است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در افرادی که مسئولیت پذیری کمتری دارند، میزان خرید وسواسی افزایش می‌یابد. اضطراب بر خرید وسواسی تأثیر معنی‌داری دارد و مقدار تأثیر برابر 24/0 و مثبت است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هرچه افراد اضطراب بیشتری داشته باشند، میزان خرید وسواسی آن‌ها افزایش می‌یابد.

کلید واژگان :

اعتیاد به خرید (خرید وسواسی)، ویژگی‌های شخصیتی، سلامت عمومی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک