چکیده :

چند دهه است که فوتبال به عنوان محبوب¬ترین ورزش جهان شناخته شده و میلیون¬ها نفر در سراسر جهان از تماشای آن لذت می¬برند. در دنیای امروز، فوتبال بدل به صنعتی جذاب و پولساز شده که به گونه¬ای سرمایه¬گذاری عظیمی در آن شده است. هجوم شرکت¬ها عظیم و ثروتمندان به سمت بازار فوتبال نشان از تضمین سوددهی در آن دارد. در فوتبال ایران، اما موانع عدیده¬ای در راه رسیدن به این سودهای کلان است و با وجود محبوبیت چشمگیر آن در بین جوانان و حتی مسئولان، همچنان غالب باشگاه¬ها عملا ورشکسته و زیان¬ده هستند. در این مقاله، به بررسی منابع محتمل برای کسب درآمد باشگاه¬ها پرداخته، مقدار سود باشگاه¬های مطرح اروپائی ارائه شده و عوامل موثر در عدم حصول این سود در باشگاه¬های ایران مورد بررسی و تحلیل قرار می¬گیرد. این منافع مالی در چهار محور کلی، اسپانسر، روزمسابقه، فروش مستقیم و سایر درآمدها خلاصه¬نویسی شده و سپس هر کدام به زیربخش¬های دیگر نیز تقسیم¬بندی شده است. با توجه به مطالعه انجام شده در مقاله پیش رو، می توان ادعا کرد که ساختار دولتی، غیرورزشی بودن مدیران و کوتاهی عمر مدیریت آنها و عدم شفافیت در قراردادها از علل اصلی عدم توسعه اقتصادی و سودهی باشگاه های فوتبال در ایران است.

کلید واژگان :

بازاریابی ورزشی، بازار فوتبال، باشگاه¬های فوتبال ایران



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک