چکیده :

چکیده مقاله: پژوهش حاضر با هدف بررسی،رابطه بین مولفه های سلامت روان با ابعاد تعهد سازمانی در میان دبیران مدارس دولتی پیرانشهر انجام شده است.با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی ،73 نفر از دبیران(زن و مرد) به صورت طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند.برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر(1979)و نعهد سازمانی می یر و آلن(1990)استفاده شده است.برای روایی پرسشنامه ها از متخصصان مدیریت و روان شناسی بهره گرفته شده و برای سنجش میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری،پرسشنامه سلامت روانα=0/924 و پرسشنامه تعهد سازمانی α=0/872 بدست آمد.داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل ما نوا و تحلیل رگرسیون چند گانه تحلیل شدند.نتایج بدست آمده گویای آن است که: از بین مولفه های سلامت روان،اختلال کارکرد اجتماعی و اختلال افسردگی رابطه معنی داری با کل مولفه های تعهد سازمانی دارند.همچنین مولفه های اختلال نشانگان جسمانی و اختلال اضطراب و خواب رابطه پیش بینی کننده معنی دار با تعهد سازمانی دارند.

کلید واژگان :

سلامت روان،تعهد سازمانی،آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک