چکیده :

پژوهش حاضر نظام جامع تربيت سیاسی (مباني، اصول و روش ها) از منظر امام علي(ع) با روش علمی تحليل محتوا مورد بررسي قرار گرفته است. كليه خطبه ها، نامه ها و حکمت هاي نهج البلاغه منتسب به امام علي(ع) جامعه آماري پژوهش بوده كه همه آنها مورد بررسي قرار گرفته و نمونه گيري انجام نشده است. ابزار پژوهش فهرست وارسي بوده كه روايي آن به وسيله صاحبنظران و پايايي آن نيز طي محاسبه ضريب همبستگي داده‌هاي حاصل از تحليل اوليه با تحليل مجزاي ديگر برابر با 76/0 بوده است. داده‌هاي حاصل مورد قرار گرفته‌اند. عمده‌ترين يافته‌ها عبارتند از: 1- در نظام جامع تربيت سیاسی از منظرامام علی (ع) مباني تربيت از منظر امام علي (ع) شامل نه مبناي؛ عبوديت و بندگي خداوند متعال، اعتدال، مدنيت، تاثير محيط، انديشه ورزي، کرامت، آزادي و اختيار، ضعف و جاذبه احسان مي باشد 2- در نظام جامع تربيت سیاسی از منظر امام علی (ع) در مبناي عبوديت و بندگي خداوند متعال، اصول پنج گانه تربيتي شامل؛ خدا محوري، توكل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگي پس از مرگ، محوريت دين در همه امور زندگاني از جمله سياست (جدائي ناپذيري دين از سياست) و حاکميت اخلاق، در مبناي اعتدال اصول شش گانه تربيتي شامل نفي افراط و تفريط، مواجهه با ظلم، عدالت اجتماعي، محوريت قانون، ضابطه مند بودن قدرت كارگزاران و شايسته سالاري، در مبناي مدنيت اصول سه گانه تربيتي شامل مردم سالاري، سامان وضعيت اقتصادي و اجتماعي جامعه و تأمين امنيت، در مبناي تأثير محيط اصول دوگانه تربيتي شامل؛ اصلاح شرايط و ايجاد زمينه، در مبناي انديشه ورزي اصول دو گانه تربيت شامل؛ تعقل و تفكر و كسب بينش، ميناي کرامت شامل اصل عزت، در ميناي آزادي و اختيار شامل اصل تشبه به ابرار، در ميناي ضعف شامل اصل تساهل و در ميناي جاذبه احسان شامل اصل فضل هستند.

کلید واژگان :

امام علي (ع)، نهج البلاغه، نظام جامع تربيت سیاسی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک