هدف پژوهش حاضر تعیین « تاثیر آموزش درمان غرقه سازی تجسمی، بازسازی شناختی،بر طرحواره های شناختی بیماران مبتلا به سوگ» بود. این مطالعه پژوهش شبه آزمایش با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه بیماران داغديده دارای سن 40-20 سال بود که به خاطر داشتن طرحواره هایشناختی وباورهایبنیادین منفی به مراكز مشاوره و درمانی و کلینیک های روان پزشکی شهر تهران در سال 1394 مراجعه نمودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس از بین مراجعین به مراکز مشاوره و درمان و کلینیک های روانپزشکی ، براساس تشخیص بالینی روانپزشک معالج ، افراد مبتلا به اختلال سوگ شناسایی شدند و بیمارانی که با روش غربالگری (پرسشنامه ATQ و مصاحبه بالینی)تشخیص بالابودن باورهایبنیادین منفی گرفتند(نمره های بالاتر از 75)، 30 نفر انتخاب شدندسپس به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه¬ پرسش نامه افکار خودآیند منفی(ATQ) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها و از دو آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که جلسات درمانی « غرقه سازی تجسمی، بازسازی شناختی وپردازش مجدد (EMDR )» توانسته است به طور شایان توجهی از میزان باورهای بنیادین منفی شرکت کنندگان در دوره درمانی بکاهد.
کلید واژگان :پردازش مجدد، غرقه سازی تجسمی، بازسازی شناختی، بیماران مبتلا به سوگ.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6152654421077643
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دهمین کنگره بین المللی روان درمانی /اجلاس آسیایی روان درمانی خانواده محور
- برگزار کنندگان : دانشگاه تهران/دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی
- تاریخ ثبت : 1397/02/27 12:33:30
- ثبت کننده : ناهید رامک
- تعداد بازدید : 250
- تعداد فروش : 0