چکیده :

نواحی روستایی معمولا فضاهای مناسبی جهت تولید هستند که در آن محصولاتی در زمینه های مختلف نظیر زراعت، دامداری و صنایع روستایی به عمل می آید. قسمتی از محصولات روستاییان علاوه بر مصرف شخصی به صورت مازاد نیز باقی می ماند که برای تامین دیگر نیازهای روستاییان به فروش می رسد. به طورکلی رونق بازارهای روستایی، بیشتر در اوایل فصل پاییز و اواخر فصل زمستان است، علت این امر نیز کاهش حجم کار زراعی و برداشت محصولات در اوایل پاییز و نزدیکی بهار و آغاز کار زراعی است. لذا این سوال مطرح می گردد که ایجاد بازارچه های هفتگی چه تاثیری بر درآمد و اشتغال روستاییان دارد، از اینرو هدف تحقیق اولویت بندی ایجاد بازارچه های محلی در دهستان سلطان آباد و تعیین عوامل ترغیب کننده و بازدارنده در شکل گیری آن است. روش تحقیق کمی بوده و داده های تحقیق با ابزار پرسش نامه بدست آمده است جامعه تحقیق دربرگیرنده زارعین و فروشندگان محصولات کشاورزی در دهستان سلطان آباد است. در مجموع بررسی تاثیر عوامل تحقیق با آزمون رگرسیون چند شاخصه به این ترتیب برآورد شد: 1- اولویت بازاریابی سرمایه، 2- اولویت نیروی انسانی، 3- اولویت بازاریابی تولیدات، 4- اولویت خدمات حمل و نقل، و 5- اولویت توزیع نهاده ها. بدین ترتیب مسایل ایجاد و توسعه بازارچه های محلی در رفع اولویت های کسب شده در آزمون شامل: الف) رفع مسایل سرمایه ای. ب) مدیریت نیروی انسانی به ویژه جوانان دهستان. ج) امنیت از خرید محصولات تولیدی و بازار مصرف. د) مسایل مرتبط با حمل و نقل و توسعه زیرساختهای ارتباطی و مواصلاتی و...) تامین و توزیع عادلانه و مناسب مواد اولیه و نهاده ها در دهستان سلطان آباد به ترتیب دارای بیشترین اهمیت است.

کلید واژگان :

بازارچه محلی، محصولات زراعی، توسعه اقتصادی، کارآفرینی و دهستان سلطان آباد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک