چکیده :

مطابق با الزامات بسیاری از استانداردهای بین المللی جهت اطمینان از طراحی، تولید و ارائه محصولات و یا خدمات منطبق با خواسته های مشتری، سازمان باید طرح ریزی کیفیت محصول را برای محصولات و خدمات خود ایجاد و نگهداری نماید . در طرح های کیفیت، سازمان باید کلیه مراحل لازم جهت تحقق محصول یا خدمت را تشریح نماید. یکی از الگوهای مناسب جهت تهیه طرح های کیفیت، استفاده از الگوی بین المللی طرح ریزی پیشاپیش کیفیت محصول میباشد . طرح ریزی پیشاپیش کیفیت محصول، مجموعهای از اطلاعات، مستندات و دادههای فنی و کیفی است که توسط تیم چند تخصصی تدوین شده و پس از تایید مشتری، مورد بهره برداری قرار میگیرد. در پژوهش حاضر، در سه سازمان مختلف تولید کننده قطعات خودرو )با فرایندهای ریخته گری، فورج و ماشینکاری(، طرح ریزی پیشاپیش کیفیت محصول تدوین و پس از اجرا در یک بازه سه ماهه، نتایج مطلوبی مشاهده گردید، به طوری که نرخ برگشتی ها حدود 2 / 0 درصد در 18500 قطعه تولیدی کاهش، نرخ هدر رفت مواد بیش از 4 / 0 درصد در 19000 قطعه کاهش و نیز رضایت مشتری به مقدار قابل توجهی افزایش یافت.

کلید واژگان :

طرح ریزی پیشاپیش کیفیت محصول، بهبود مستمر، رضایت مشتری، APQP



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک