چکیده :

در دوران کنونی، شرکت ها در حال رقابت با یکدیگر برای تصاحب بازارهای مختلف می باشند و شرکت هایی می توانند سهم خود را در بازار حفظ کرده یا ارتقا دهند که از توان رقابت بالایی برخوردار باشند. یکی از الزامات مهم و اساسی ارتقای توان رقابت شرکت ها، افزایش بهره وری آنها است. بدین ترتیب ارتقا و توسعه شرکت های حمل و نقل می تواند در دستيابي به بهره وري و ايجاد فضای رقابت سالم اقتصادی نقش آفريني كند. در واقع شرکت های حمل و نقل از ارکان مهم اقتصاد بوده که بدون بهره برداري اصولي از آن، دستيابي به اقتصاد پويا و پايدار ميسر نمی شود. با توجه به هدف این پژوهش و بر اساس مقایسه های انجام شده که بیشتر ماهیت فازی و غیر قطعی در امر رتبه بندی لحاظ شده و به میزان شاخص نزدیکی نسبی (شباهت)، گزینه ها رتبه بندی می شوند؛ به گونه ای که گزینه های با شاخص شباهت بیشتر، در اولویت قرار دارند. بنابراین عوامل موثر بر بهره وری شرکتهای حمل و نقل با روش تاپسیس فازی رتبه بندی شده اند. این روش مبتنی بر این مفهوم است که معیار محاسبه در روش تاپسیس به وسیله نزدیکی گزینه به گزینه ایده ‌آل مثبت و دوری از گزینه ایده‌آل منفی تعیین می شود.

کلید واژگان :

حمل و نقل، بهره وری، تاپسیس فازی، رتبه بندی، مسافر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک