چکیده :

خودارزیابی سازمانی ابزاری است که می تواند برای شناسایی و بهبود رقابت پذیری سازمان، مورد استفاده قرار گیرد. مدل های تعالی و از جمله مدل EFQM به عنوان یک دسته از این روشها، استفاده بسیار زیادی در خودارزیابی پیدا نموده اند EFQM به عنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمان ها، نشان دهنده مزیت های پایدار و ماندگاری است که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست پیدا کند. این مدل با ارائه یک چارچوب جامع و غیرتجویزی، امکان خودارزیابی و مقایسه با دیگر رقبا را فراهم میآورد. بدیهی است مدل EFQM به عنوان یکی از مدل های تعالی سازمانی با استناد به معیارهای نه گانه خود، ابزاری مناسب برای آسیب شناسی و طراحی برنامه های توسعه سازمانی به شمار می رود که از طریق آن میتوان فرصت های بهبود در سازمان را شناسایی کرد. در این مقاله ضمن بیان مفاهیم و مبانی مدل تعالی سازمانی EFQM معیارها و مزیت های آن نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

کلید واژگان :

ارزیابی عملکرد، خودارزیابی، مدل تعالی سازمانی EFQM، معیارهای نه‌گانه مدل EFQM.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک