چکیده :

همیت گردشگری و لزوم بررسی موضوعات مختلف آن بر کسی پوشیده نیست. در این میان کسب وکارهای کوچک و متوسط که به عنوان مهم ترین تسهیل کننده صنعت گردشگری شناخته شده اند، نیازمند توجه ویژه می باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی قابلیت های بازاریابی در رابطه بین بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد بازار کسب وکارهای کوچک و متوسط گردشگری استان اردبیل هست. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – همبستگی و ازنظر اجرا میدانی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش؛ شامل تمامی خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران و متخصصان حوزه صنعت گردشگری در استان اردبیل که حدودا ۳۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده اند. با توجه به جدول مورگان حجم نمونه موردنیاز به تعداد ۳۴۱ نفر برآورد گردید که به روش تصادفی ساده جهت جمع آوری داده ها انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. در این پژوهش نیز داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل عامل تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد؛ و برای اجرا منظور از نرم افزار آماری SPSS و LISREL بهره گرفت. نتایج حاکی بر اساس فرضیات تحقیق؛ رابطه بین بازاریابی کارآفرینانه و ابعاد آن (ایجاد ارزش، مشتری مداری، نوآور بودن، ریسک پذیری، فرصت محوری و پیشگامی) بر عملکرد بازار کسب وکارهای کوچک و متوسط گردشگری رابطه معناداری وجود دارد. و بین قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بازار کسب وکارهای کوچک و متوسط گردشگری رابطه معناداری وجود دارد. و بین بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیت های بازاریابی در کسب وکارهای کوچک و متوسط گردشگری رابطه معناداری دارد و در آخر مبنی بر فرضیات تحقیق پیشنهادهای کاربردی به کسب وکارهای کوچک و متوسط گردشگری استان اردبیل ارائه گردد.

کلید واژگان :

قابلیت های بازاریابی، بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد بازار، کسب وکارهای کوچک و متوسط گردشگری، استان اردبیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک